Ergonomie op kantoor
Door aangepaste wetgeving sinds 2016 zijn werknemers die meer dan 4 uur per dag beeldschermwerk uitvoeren niet meer onderworpen aan medisch toezicht. Wel is het verplicht om 5-jaarlijks een risicoanalyse uit te voeren bij deze bureaumedewerkers om de werkplaats te optimaliseren en klachten te voorkomen.
Om dit op te vangen bieden wij verschillende vormen van de risicoanalyse beeldschermwerk aan die aanvaard worden als 5-jaarlijkse risicoanalyse:
- Online checklist met resultaten op ondernemingsniveau en bijhorend advies op maat.
- Individuele live check-up met een preventieadviseur ergonomie waarbij de medewerker onmiddellijk correct gepositioneerd wordt op de huidige werkplaats met het aanwezige bureaumateriaal. De werkgever ontvangt nadien nog een kort overzichtelijk adviesrapport met verdere technische en organisatorische aanpassingen. Indien gewenst, voert onze preventieadviseur een indicatieve oogtest uit.
Wenst u eerder een opleiding voor uw medewerkers over hoe klachten te vermijden en zelf de werkplek in te richten ?
- Ontdek onze e-learning beeldschermwerk: Dit is een online check-up met animatie, testing en nadien te downloaden one-pagers (afbeelding). Te doorlopen in slechts 14 minuten.
- Inspiratiesessie in een team van maximum:12 personen waarbij de nadruk wordt gelegd op risico’s inschatten, fysieke klachten voorkomen en de werkplek bij elkaar correct instellen.
Kantoorontwerp?
Bent u toe aan nieuw kantoormeubilair of gaat uw onderneming fysiek uitbreiden? Denk dan zeker ook na over hoe de nieuwe bureauwerkplek in te richten en welk materiaal te voorzien. Een goed ontwerp kan namelijk bijdragen aan een dynamische werksfeer en -omgeving die de productiviteit van de individuele medewerker verhoogt maar ook fysieke klachten zal vermijden. Keuzemogelijkheden op basis van de uit te voeren activiteiten zoals concentreren, communiceren, samenwerken en deconnecteren zullen bijdragen aan een efficiëntere werking op kantoor. Onze preventieadviseurs ergonomie maken graag met u een plan op en houden hierbij rekening met licht, akoestiek, privacy, ergonomisch bureaumateriaal, beweging, ruimte…