Kritische incidenten
Wat is een kritisch incident en hoe er mee om te gaan?
Als preventieadviseur psychosociale aspecten staan we in voor de opvang van werknemers bij kritische incidenten op individuele - of groepsbasis.
Daarnaast willen we ook maximaal inzetten op het interne beleid en aanpak in uw onderneming door middel van advies en opleiding/training in het kader van kritische incidenten.
Opvang en advies bij kritische incidenten is voor ons een prioritaire opdracht, aarzel dan ook niet om ons rechtstreeks te contacteren. Uw preventieadviseur psychosociale aspecten en/of arbeidsgeneesheer helpen u verder: 011 69 37 01 of psycho@clbgroup.be.
Advies beleid kritische incidenten
Meer informatie vindt u hier.
Opleiding opvang kritische incidenten
We bieden trainingen op maat aan in het voeren van opvanggesprekken bij kritische incidenten. Ons standaard voorstel kan je terugvinden in deze opleidingsfiche: opleiding rond opvang kritische incidenten.
Opvang bij kritische incidenten
Indien je bedrijf of één van je medewerkers geconfronteerd wordt met een kritische gebeurtenis gebeurt de eerste opvang best door de directie samen met direct leidinggevenden en mede collega’s. Ondersteun de medewerkers van binnenuit het bedrijf, externe hulp kan later. Als een kind valt met zijn fiets en een open kniewonde heeft. Wat heeft het kind op dat moment dan nodig? De specialist of zijn vader/moeder? Dit principe geldt hier ook.
Idealiter werk je vooraf een actieplan uit met een aantal stakeholders. Dit kan in samenwerking met onze afdeling psychosociale aspecten. Hierin staat dan vast opgenomen wat te doen tijdens, vlak na en achteraf het kritische incident.
Indien je voor de betrokken medewerkers ondersteuning wilt organiseren, kan je bij ons terecht voor een nazorgtraject. Samen met jou bekijken we hoe het nazorgtraject best georganiseerd wordt en werken we in nauw overleg samen. Nazorgtrajecten kunnen individueel of in groep en zijn gericht op eerste opvang en verdere opvolging. Standaard plannen we drie vertrouwelijke, ondersteunende gesprekken in met de betrokken medewerkers (na één week, na één maand en drie maanden na de gebeurtenis). Aarzel niet om ons te contacteren bij vragen/opmerkingen.