Verzuim
Uzelf en uw werkgever wensen zoveel mogelijk ‘aanwezig te zijn’ op de werkvloer. Over ziekte valt echter niet te discussiëren: een medische diagnose kan ervoor zorgen dat een medewerker thuis moet blijven.
Verzuim echter is een gedrag en ziektemelding is een keuze/beslissing. Het hangt af hoe deze persoon omgaat met de ziekte en welke strategie er wordt gebruikt om de ziekte te plaatsen in het dagelijks functioneren.
Het verzuim is bovenal een belangrijke indicator voor het welbevinden in de onderneming.
Als preventieadviseur psychosociale aspecten helpen we u verder in het opzetten en implementeren van verzuimbeleid, voorzien we opleiding in verzuim gespreksvoering voor leidinggevenden en bieden we individuele ondersteuning.
Onze nieuwe 'goede praktijken' en tools houden we ook voor u bij. Nog meer informatie vindt u in de volgende paragrafen.
Advies opzetten en implementeren van verzuimbeleid
Inzetten op het aanwezig zijn van medewerkers vraagt een geïntegreerd beleid waaronder een verzuim/aanwezigheidsbeleid. Het begint met een goed psychosociaal welzijnsbeleid.
In een tweedaagse training geven we de handvaten mee in het opzetten van dergelijk beleid. Opleiding op maat kan uiteraard ook.
Controlegeneeskunde kan onderdeel uitmaken van een geïntegreerd beleid. Zie Medische Controle & Advies.
Opleiding verzuim gespreksvoering
- Wat doet u als een collega zegt dat u als leidinggevende geen zaken heeft met de reden van afwezigheid?
- Hoe reageren medewerkers als een collega ziek thuis is omdat er geen opvang is voor de kinderen?
Opleiding in gespreksvaardigheden voor leidinggevenden in het kader van verzuimbeleid. Training op maat kan ook.
Arbeidsgeneesheer
Een medewerker die ziek thuis is, heeft ondersteuning nodig van werkgever/direct leidinggevende/collega’s/….
Bij uw arbeidsgeneesheer en/of preventieadviseur psychosociale aspecten kan u terecht voor een vertrouwelijk ondersteunend gesprek of voor het uitwerken van een traject om te helpen sleutelen aan een goede match tussen het profiel van de medewerker en zijn/haar job.