09.01
2025

Controlekaart C3.2A: wat is er veranderd sinds 1 januari 2025?

 

 

Als je jouw werknemers om bepaalde redenen tijdelijk niet tewerk kan stellen, kan je tijdelijke werkloosheid inroepen. Om een uitkering te krijgen voor die dagen, moet jouw werknemer aan het einde van de maand waarin hij tijdelijk werkloos werd gesteld, een controlekaart (C3.2A) indienen bij zijn uitbetalingsinstelling.

Sinds 1 januari 2025 moet iedere werknemer, uitgezonderd de sector van de sociale werkplaatsen, de beschutte werkplaatsen en de maatwerkbedrijven, bij tijdelijke werkloosheid verplicht gebruik maken van een elektronische controlekaart. De elektronische controlekaart eC3.2 wordt dus verplicht voor:

  • alle werknemers die tijdelijk werkloos worden gesteld (vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag);
  • alle werknemers uit de bouwsector, ongeacht of ze tijdelijk werkloos worden gesteld of niet.

Wat verandert er? 
Als je gebruik maakt van de elektronische controlekaart wijzigt het volgende:

  • de controlekaart wordt elektronisch;
  • als werkgever moet je geen kaarten meer afleveren aan de werknemers;
  • als werkgever moet je geen validatieboek meer bijhouden. 

Praktisch
De werknemer krijgt toegang tot de elektronische controlekaart via de portaalsite van de sociale zekerheid Controlekaart tijdelijke werkloosheid - Sociale Zekerheid (socialsecurity.be) of via de app eC3.2 (niet de app eC3 voor volledige werkloosheid).

Meer informatie is ook beschikbaar op de website van de RVA via De elektronische controlekaart eC3.2 (rva.be), eC3.2 Werknemer (rva.be), Controlekaart tijdelijke werkloosheid vanaf 1 januari 2025 enkel nog digitaal | De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (rva.be) en op een instructiefilmpje op YouTube Hoe werkt de elektronische controlekaart tijdelijke werkloosheid eC3.2? - YouTube

Hoe moet de werknemer de eC3.2 invullen?
De werknemer moet de controlekaart steeds tijdig en correct invullen, met name vóór hij begint te werken. In de bouwsector moet de werknemer de kaart altijd invullen. In andere sectoren dient de werknemer de controlekaart in te vullen vanaf de eerste werkloosheidsdag van de maand tot en met het einde van de maand.

De werknemer moet de volgende stappen volgen:

1.  Werkgever kiezen. Arbeid als zelfstandige of arbeid bij een andere werkgever moet enkel ingevuld worden op de kaart van de werkgever waarbij de werknemer tijdelijk werkloos is.

2.     Maand kiezen

3.     Dagen selecteren: de werknemer moet de dag selecteren en klikken op ‘Geselecteerde dagen aanpassen’.

4.     Invullen: de werknemer moet voor elke dag het volgende invullen:

a.     ‘Arbeid bij X’ voor gewerkte dagen bij de werkgever waar de werknemer in die maand tijdelijk werkloos wordt gesteld;

b.    ‘Arbeid niet bij X’ (i) voor dagen waarop de werknemer als zelfstandige werkt of onregelmatig bij een andere werkgever op dagen waarop de werknemer normaal gezien wel werkt bij X of dagen waarop de werknemer niet werkt voor X of (ii) voor dagen waarop de werknemer werkt bij een tweede gebruikelijke werkgever;

c.     ‘Vakantie’, ‘Arbeidsongeschikt’ of ‘Andere situatie’ indien van toepassing;

d.    Er moet niets aangeduid worden op dagen tijdelijke werkloosheid;

5.   Klikken op ‘bewaren’.

6.     Indien nodig kan de werknemer de situatie verbeteren. Bij voorkeur geeft hij hier de nodige uitleg bij.

7.     Verzenden: op het einde van de maand stuurt de werknemer de controlekaart door naar de uitbetalingsinstelling door te klikken op ‘Controlekaart verzenden’. Zodra de controlekaart is verzonden, kan de werknemer niets meer aanpassen.

Uitzonderingen?
Er zijn twee tijdelijke uitzonderingsmogelijkheden tot 30 juni 2025. Deze werden in detail toegelicht in onze vorige nieuwsbrieven. 

Wij leveren geen papieren controlekaarten meer af sinds januari 2025. Indien je een uitzonderingsmogelijkheid toepast, dien je ons hiervan onmiddellijk te verwittigen.

 

Bron: www.rva.be.

 

ONLINE INFOSESSIE

Blijf ook in 2025 op de hoogte van de sociale wetgeving!

Elk kwartaal organiseren we een online infosessie (opleiding van 1,5 uur) over de actuele sociaaljuridische wijzigingen, hoe je deze best kan interpreteren en toepassen in de praktijk. Het webinar word je nadien toegestuurd en onze juristen beantwoorden eveneens graag je vragen na de sessie.

 

CLB Group
Industrieterrein Kolmen 1085
3570 Alken
GPS-adres: Stationsstraat 108
011 31 23 41
011 31 45 67
Volg ons op