13.03
2025

Verwittig CLB Sociaal Secretariaat in geval van afwijking op de elektronische controlekaart C3.2A!

 

 

Sinds 1 januari 2025 moet iedere werknemer, uitgezonderd de sector van de sociale werkplaatsen, de beschutte werkplaatsen en de maatwerkbedrijven, bij tijdelijke werkloosheid verplicht gebruik maken van een elektronische controlekaart.

De elektronische controlekaart eC3.2 wordt dus verplicht voor:

  • alle werknemers die tijdelijk werkloos worden gesteld (vanaf de eerste effectieve werkloosheidsdag);
  • alle werknemers uit de bouwsector, ongeacht of ze tijdelijk werkloos worden gesteld of niet.

Uitzonderingen 
Er zijn twee tijdelijke uitzonderingsmogelijkheden tot 30 juni 2025.

1. Tijdelijke uitzondering op vraag van de werkgever 
De werkgever kan de elektronische controlekaart weigeren, maar moet dit gemotiveerd aanvragen bij de RVA vóór de eerste werkloosheidsdag in 2025. In onze vorige nieuwsbrieven legden we uit hoe dit moet.

Deze uitzondering kan maar worden toegestaan voor een periode van 3 maanden. Deze periode kan nog verlengd worden met 3 maanden, maar is sowieso beperkt tot 30 juni 2025. Je kan een aanvraag voor een verlenging van de uitzondering op dezelfde wijze als een eerste aanvraag indienen. Dit moet gebeuren vóór de afloop van de vorige toegestane uitzondering of, indien er gedurende een maand geen tijdelijke werkloosheid in de onderneming zou zijn, vóór de eerste effectieve werkloosheidsdag gelegen na afloop van de vorige toegestane uitzondering. 

Als je een uitzondering hebt bekomen vanaf 1 januari 2025, moet je dus vóór 31 maart 2025 een verlenging aanvragen. 

Je moet op het formulier Afwijking eC3.2-werkgever vermelden welke inspanningen je al hebt geleverd en welke bijkomende inspanningen je nog zal leveren om de werknemers te begeleiden in het gebruik en het correct invullen van de elektronische controlekaart eC3.2.

2. Tijdelijke uitzondering op vraag van de werknemer 
De werknemer kan de elektronische controlekaart ook weigeren wanneer hij hiervan nog nooit gebruik heeft gemaakt en verder wil werken met een papieren kaart. De aanvraag van de werknemer moet, in tegenstelling tot die van de werkgever, niet worden gemotiveerd, maar hij moet wel aan enkele formaliteiten voldoen. Meer uitleg hierover vind je in onze vorige nieuwsbrieven.

Deze uitzondering kan maar worden toegestaan voor een periode van 3 maanden. Deze periode kan nog verlengd worden met 3 maanden, maar is sowieso beperkt tot 30 juni 2025. De verlenging kan worden aangevraagd op dezelfde wijze als een eerste aanvraag. Dit moet gebeuren uiterlijk op de 30ste dag van de maand volgend op de maand waarin jouw werknemer na afloop van de periode van de eerste toegestane uitzondering voor het eerst tijdelijk werkloos wordt gesteld.

Als jouw werknemer een uitzondering heeft bekomen vanaf 1 januari 2025, moet hij dus vóór 30 april 2025 een verlenging aanvragen. Indien jij en jouw werknemer verder gebruik willen maken van deze uitzondering, raden we je aan om de werknemer te wijzen op deze termijn. 

Bijkomende informatie voor de bouwsector
Ben je als bouwfirma aangesloten bij CLB Sociaal Secretariaat en treden er nieuwe werknemers in dienst die nog gebruik maken van de papieren versie, bezorg ons dan vóór hun eerste werkdag de nummers van de papieren controlekaarten, samen met de personeelsfiche alvorens wij de Dimona in orde kunnen brengen. Als je dit niet doorgeeft, gaan wij ervan uit dat de betrokken werknemers gebruik maken van de elektronische C3.2A.

 

Bron: www.rva.be.

 

OPLEIDING

Het strategisch belang van functieomschrijvingen: gratis infosessie

Til jouw organisatie naar een hoger niveau met duidelijke en effectieve functieomschrijvingen! Ontdek tijdens ons gratis webinar op 25 maart 2025 hoe functieomschrijvingen een krachtig instrument kunnen zijn voor betere communicatie, samenwerking en duurzame resultaten. Laat je inspireren in slechts 30 minuten!

 

CLB Group
Industrieterrein Kolmen 1085
3570 Alken
GPS-adres: Stationsstraat 108
011 31 23 41
011 31 45 67
Volg ons op