
We lezen er elke dag wel over … Bedrijven die dagen of weken “plat” worden gelegd door een cyberaanval! Denk maar aan de Stad Antwerpen die wekenlang niet haar taken kon uitvoeren. Recenter nog was er hetzelfde probleem bij de gemeente Herselt.
Cyberaanvallen zijn niet alleen een reëel risico voor bedrijven die diensten aanbieden en vaak over zeer gevoelige informatie beschikken, maar ook voor productiebedrijven. Zo waren er recent het stilleggen van de scheepswerf Lürssen of de hacking van MSI, fabrikant van computer software.
Uit diverse enquêtes kwam cybercriminaliteit naar voor als één van de grootste bezorgdheden van ondernemers. Dat is terecht, gezien de kans op een cyberaanval 8 keer groter is dan dat je bedrijf in brand vliegt (dixit CEO Albert Verlinden van BZB-Febelfin) en iedereen vindt het evident zich te verzekeren tegen brand. Bij een verzekering tegen cyberaanvallen is dat minder evident.
Preventie
Voorkomen is beter dan genezen, dit geldt zeker ook voor cybercriminaliteit. Maar hoe pak je dit aan? Je kan je laten bijstaan door bedrijven gespecialiseerd in cybersecurity om een veiligheidstraject afgestemd op de behoeften van je bedrijf op te stellen. Zo een veiligheidstraject kan bestaan uit:
- een scan van je IT-netwerk om de zwakke plekken te
ontdekken;
- essentiële voorzieningen nemen zoals antivirus, antispam en back-up;
- regelmatige monitoring van de cyberveiligheid van je bedrijf;
- trainingen om de bewustmaking van je personeel te bevorderen.
Het sluitstuk van een goed preventiebeleid blijft uiteraard een goede cyberpolis, want zelfs met de beste preventie blijft er een kans bestaan op cybercriminaliteit.
Voor tips hieromtrent kan je terecht bij onze collega's van Behind Your Business (IT-partner binnen CLB Group) via het e-mailadres it@clbgroup.be.
Kijk ook zeker op de website van Vlaio (Vlaamse overheid) voor tips.
Cyberverzekering
Wanneer er ondanks een goed preventiebeleid toch iets misgaat is het goed om op een cyberpolis te kunnen terugvallen. De impact van een cyberincident kan enorm zijn:
- je kan omzetverlies lijden doordat je activiteiten stilliggen;
- er zijn verhoogde kosten voor het inzetten van extra personeel;
- IT-systemen moeten misschien hersteld worden, data opnieuw ingegeven worden;
- misschien moet je losgeld (ransom) betalen;
- je hebt mogelijks kosten om je reputatie te herstellen of om de media-aandacht in goede banen te leiden. Onderstaande drie pijlers geven een overzicht van de
verschillende soorten dekkingen die worden voorzien in een goede cyberverzekering:
Ons inziens is de dekking 'eigen schade' erg belangrijk, want hier kan de schade serieus oplopen als je bedrijf dagen of weken stilligt, … en net dat is niet altijd even goed gedekt in verschillende polissen op de markt. Laat je daarom zeker goed begeleiden in deze materie, zodat je de juiste cyberpolis kiest voor jouw bedrijf! Er zijn niet alleen veel verschillen qua dekkingen, maar ook qua pricing!
Wil je hierover graag meer weten? We helpen je graag verder! Contacteer ons via 011 59 90 62 of verzekeringen@clbgroup.be.
