05.07
2022

Een aparte reisverzekering of een kredietkaart: welke keuze?

1. U hebt alles netjes geregeld, waaronder een aparte reisverzekering

Wanneer u een annuleringsverzekering hebt afgesloten via een reisverzekeraar, kijkt u best de voorwaarden na van uw contract. Sommige verzekeringen sluiten onvoorziene omstandigheden zoals terroristische aanslagen of natuurrampen namelijk uit van de dekking (zie nota onderaan), andere komen deels tussen in de vorm van een financiële tegemoetkoming. Wanneer u een reisverzekering uitkiest, is het daarom belangrijk dat u nagaat welke dekking u geniet.

2. U hebt enkel een kredietkaart

Waarschijnlijk gaat u ervan uit dat u verzekerd bent doordat u uw reis en verblijf geboekt hebt met uw kredietkaart. Dit is echter niet altijd het geval, zelfs als u uw reis geboekt hebt met een premiumkaart (vaak 'Gold' of 'Platinum' genoemd).

Reisannulering of -wijziging wegens onvoorziene omstandigheden zoals natuurrampen of terroristische aanslagen zijn bijna altijd uitgesloten. Zo zal u uw reis bvb. niet kunnen annuleren indien er twee dagen voor uw reis een cycloon door Guadeloupe raast. Als uw kredietkaart een annuleringsverzekering inhoudt, zal u echter wel uw reis kunnen annuleren of wijzigen wegens o.a. het overlijden van een familielid, ernstige problemen met uw huis of een economisch ontslag.

Welke bijstand en/of reisverzekering biedt mijn kredietkaart?

Kredietkaarten kunnen ofwel bijstandsprestaties en/of reisverzekeringsprestaties inhouden:

  • De bijstand garandeert bijvoorbeeld hulp bij repatriëring, de betaling van medische onkosten bij ongeval of ziekte of een vroegtijdige terugkeer wegens omstandigheden in het thuisland. 
  • De verzekeringsdekking komt vooral van pas bij reisannulering of wanneer uw bagage is kwijtgeraakt of gestolen.

Reguliere kredietkaarten <-> premium kredietkaarten

  • Wanneer u uw reis boekt met een reguliere kredietkaart komt u zeer waarschijnlijk in de problemen. U zult namelijk geen medische hulpverlening of repatriëring of
    technische bijstand kunnen genieten. Ook bent u niet verzekerd tegen diefstal, beschadiging of verlies van uw bagage.
  • Als u uw reis daarentegen boekt met één van de premiumkredietkaarten dan kunt u genieten van een ruimere waaier aan garanties, afhankelijk van de bank en de gekozen kaart. Zo kunt u bijvoorbeeld volgende prestaties genieten: medische en/of technische bijstand, annuleringsverzekering, reisongevallenverzekering, een
    bagageverzekering (verlies of diefstal, maar ook niet aankomst van ingecheckte bagage).

Wanneer kan ik een beroep doen op mijn kredietkaartverzekering?

Om recht te hebben op deze garanties moet u minstens een deel van uw reis betaald hebben met de desbetreffende kredietkaart.

  • De dekking kent meestal een maximum. Om meer te weten te komen over de voorwaarden van uw verzekering is het verstandig contact op te nemen met uw bank.

Over het algemeen zijn de kaarthouder, zijn of haar echtgenoot of partner, kinderen ten laste onder de 25 jaar evenals nakomelingen en ascendenten (tot een bepaalde graad) verzekerd voor deze extra’s. Banken kunnen wat dit betreft echter hun eigen regels stellen.

Wanneer u zich in één van de bovengenoemde situaties bevindt is het noodzakelijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank door te bellen naar het nummer dat op de achterkant van uw kaart staat vermeld.

Een afzonderlijk onderschreven reisverzekering kan nuttig zijn

De kaarten kunnen u dus diverse extra verzekeringen opleveren, maar houden meestal beperkingen in:

  • Het bedrag dat u terugkrijgt is niet altijd toereikend.
  • De opgelegde franchise (bedrag dat u eerst zelf moet
    betalen) kan erg beperkend zijn.
  • U bent slechts voor korte tijd verzekerd, wat problemen
    kan opleveren wanneer u voor langere tijd op reis gaat.
    Voor langere reizen kan het daarom handig zijn om een
    aparte verzekering af te sluiten, die meestal een veel
    hogere dekking bieden.
  •  …

Samenvattend is het belangrijk om voorafgaand aan uw reis de garanties en verzekeringen van uw kredietkaart na te gaan. Als deze niet voldoende blijken te zijn is het verstandig om een afzonderlijke reisverzekering af te sluiten.

Let op!

Onvoorziene omstandigheden
Natuurlijk gaat u op reis om een geweldige tijd te hebben, maar enig risico zal altijd blijven bestaan. Daarom is het belangrijk om verzekerd te zijn in geval van onvoorziene omstandigheden. Terroristische aanslagen of natuurrampen (aardbevingen, orkanen, overstromingen, enz.) kunnen ook een reden zijn om een reis te willen annuleren.

  • Zelf annuleren: Als u er zelf voor kiest om uw reis te annuleren die u bij een reisorganisatie hebt geboekt, heeft de reisorganisatie geen wettelijke verplichting om
    de kosten van uw verblijf of vlucht terug te betalen.
  • De reisorganisator kan de reis niet laten doorgaan: Het kan echter ook voorkomen dat de reisorganisatie zelf niet in staat is om de reis te organiseren. In dat geval zal de organisatie uw geld moeten terugbetalen, u andere reisdata of een andere bestemming voorstellen.

Gevaarlijke bestemmingen
Het kan gebeuren dat de FOD Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies geeft voor een bepaald land of een bepaalde stad inzake mogelijke veiligheidsrisico’s, waardoor u uw geboekte reis wenst te annuleren.

  • De meeste reisoperatoren zorgen voor een annulering of wijziging van uw reis bij een negatief reisadvies. Ze zijn dit echter niet verplicht. Deze ‘service’ kan dan ook worden gezien als een vorm van goodwill tegenover de klant.
  • Wanneer u zelf uw reis wenst te annuleren, kunt u bij uw reisorganisatie een aanvraag richten om uw uitgaven terug te krijgen. Als de organisatie hier niet op wilt ingaan, zult u moeten hopen op een minnelijke regeling overeenkomstig de contractuele voorwaarden van uw reisovereenkomst.

Bij CLB verzekeringen hebben we goede contacten met diverse reisverzekeraars zoals bv. Europ Assistance, Allianz Partner, VAB … Hierdoor vinden we ongetwijfeld passende oplossing voor u. Contacteer ons telefonisch via 011 59 90 62 of via het e-mailadres: verzekeringen@clbgroup.be.

14.11
2024

“Vereenvoudiging” opzegregels verzekeringscontracten niet-leven voor “consumenten”

Op 1 oktober 2024 veranderen de opzeggingsregels voor verzekeringspolissen Niet-Leven in navolging
van de Wet van 9 oktober 2023. Doel van deze wet is een vereenvoudiging van/het makkelijker maken
van opzeggen van verzekeringscontracten voor de ‘consument’. Waarover gaat dit?

03.09
2024

Nieuwe wetgeving op de buitencontractuele aansprakelijkheid: waarom je nu moet handelen!

Op 1 februari 2024 werd Boek 6 van het nieuw hervormde Burgerlijk Wetboek goedgekeurd, met belangrijke impact op de ‘Buitencontractuele aansprakelijkheid’. Deze wet, bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad op 1 juli 2024, treedt in werking op 1 januari 2025. Het introduceert significante wijzigingen in het aansprakelijkheidsrecht die aanzienlijke gevolgen kunnen hebben voor bedrijven en voornamelijk voor hun onderaannemers, bestuurders en werknemers. Als verzekeringskantoor willen we je informeren over deze veranderingen en hoe je zich hiertegen kunt beschermen.

02.07
2024

Heb ik als zelfstandige een omzetverzekering nodig?

Als je als zaakvoerder of zelfstandige langere tijd uitvalt door ziekte of een ongeval, dreigt jouw omzet terug te vallen, terwijl veel kosten gewoon doorlopen. Het kan daarom verstandig zijn om niet alleen je eigen inkomen te beschermen, maar ook de kosten van je eenmanszaak of vennootschap. Een dekking Gewaarborgd Inkomen - Omzet & Kosten zorgt in zo’n geval voor de nodige financiële gemoedsrust en helpt je onderneming de moeilijke periode te doorstaan.

CLB Group
Industrieterrein Kolmen 1085
3570 Alken
GPS-adres: Stationsstraat 108
011 31 23 41
011 31 45 67
Volg ons op