Aanwezigheidsbeleid en re-integratie
Re-integratie is een gezamelijke inspanning om werknemers aan de slag te houden of weer op de werkvloer te krijgen en het herstel te bevorderen.
v Wat is een re-integratiebeleid?
Een re-integratiebeleid maakt deel uit van een gedragen aanwezigheidsbeleid dat afwezigheid op de werkvloer bespreekbaar maakt. Dit beleid biedt een protocol aan over hoe je hier mee omgaat op de werkvloer. Op deze manier bied je als organisatie transparantie en uniformiteit binnen dit thema.
v Waarom werken aan een beleid?
- Jaar na jaar neemt het middellang en langdurige ziekteverzuim van meer dan één jaar toe. Ook zie we een stijgende trend binnen het kortdurend verzuim Hier is een prijskaartje aan verbonden!
- Onder andere door zijn organisatorische impact, vormt afwezigheid een cruciale indicator voor het welbevinden in de organisatie.
- Daarnaast zijn er ook andere gevolgen voor de organisatie: verlies van kennis, daling van motivatie,
- Hoe sneller een re-integratietraject wordt gestart, des te groter de kans op een succesvolle terugkeer.
- Bovendien is een collectief re-integratiebeleid vereist sinds 1 oktober 2022.
v Ons aanbod
Ø Wij bieden ondersteuning bij individuele situaties:
-
- De werknemer is nog aan het werk
U maakt zich als werkgever of leidinggevende zorgen over de fysieke en/ of mentale toestand van uw medewerker.
-
-
- Ga alvast in gesprek met je werknemer.
- Om volledige uitval te voorkomen, kan je onze individuele coaching inschakelen.
-
-
-
De werknemer is in ziekte
Wij bieden de mogelijkheid tot overleg met onze preventiedeskundige re-integratie, de arbeidsarts, de preventieadviseur psychologische aspecten, of een preventieadviseur ergonomie, door u als werkgever. U kan ook uw medewerker doorverwijzen voor een informeel gesprek om de werkhervatting te faciliteren.
-
-
-
De werknemer wenst het werk te hervatten
-
We geven de voorkeur aan een vrijblijvende (informele) re-integratie:
Er dient een bezoek voorafgaand aan de werkhervatting plaats te vinden.
Aan de hand van het niet-bindend advies van de arbeidsarts bekijkt de werknemer samen met de werkgever hoe de werkhervatting kan worden opgezet.
Er is tevens de mogelijkheid tot een officiële (formele) re-integratie:
Dit traject omvat striktere procedures en termijnen. Hier zal de arbeidsarts beslissingen nemen, waarbij we streven naar een succesvolle werkhervatting. Raadpleeg onze documenten hier.
Voor meer informatie over ons aanbod kan u contact opnemen met onze preventiedeskundigen re-integratie:
o Mevr. Annemie Coune
o Dhr. Frederic Ulburghs
§ Telefonisch CLB EDPB: 011 26 47 79
§ Mail: planning-edpb@clbgroup.be
Ø Wij bieden ondersteuning op collectief niveau door het helpen uitwerken van een aanwezigheidsbeleid en een re-integratiebeleid:
Dit omvat een gedragen collectief re-integratieprotocol met de twee pijlers “van ziekte tot werkhervatting” en “wat bij veelvuldige ziekte”.
De uitrol gebeurt best door een interne werkgroep aan de hand van een integrale en dynamische aanpak. Deze dient aan te sluiten bij de organisatiestructuur en -cultuur. We onderscheiden grosso modo volgende actiedomeinen (preventief & curatief).
Ø Project re-integratiecoach
De re-integratiecoach voorziet permanentie on site waarbij deze op vraag van de werkgever een bepaalde tijd aanwezig is in de onderneming om contact te leggen met de nodige partijen.
De re-integratie coach houdt wekelijks bij welke medewerkers meer dan 1 maand afwezig zijn en neemt bij langdurige afwezigheid (vanaf 1 maand) contact op met deze ter inplannen van een gesprek om een eventuele toekomstige werkhervatting te bespreken.
Onderwerpen tijdens dit telefonisch gesprek zijn de volgende:
· de rol van de re-integratiecoach,
· de reden van afwezigheid,
· bespreken wat de onderneming kan doen voor de afwezige medewerker
· deze uitnodigen voor een persoonlijk gesprek bij de onderneming.
· De doelstelling is om zo laagdrempelig mogelijk contact te maken (en te houden) met de medewerker die er al even niet meer is.
⇒ De afwezige medewerker wordt uitgenodigd voor een vertrouwelijk gesprek met de re-integratiecoach en bespreekt tijdens dit gesprek welke de noden zijn en met wie er intern contact kan/mag genomen worden om de hervattingsproces gunstig te laten verlopen.
⇒ Doorheen de contacten met de medewerker en ankerpunten in de organisatie (o.a. HR, arbeidsarts, leidinggevenden, …) wordt er een individuele werknemersfiche opgemaakt.
Deze fiche wordt maandelijks overlopen met de personeelsdienst.
Daarnaast doet deze registratie van de individuele werknemersfiche ook dienst als interactietool met de arbeidsarts.
Op die manier wordt er getracht om een multidisciplinair vangnetwerk rond de afwezige medewerker op te bouwen met als doel om samen met de re-integratiecoach door middel van een aantal gesprekken (+/- drie gesprekken) te werken aan het al niet invullen van de voorwaarden tot re-integratie.
⇒ Een voorstel tot een plan van re-integratie (indien van toepassing) wordt samen met de medewerker opgesteld en intern binnen de onderneming voorgelegd aan de nodige ankerpunten mits toestemming van de medewerker.
De re-integratiecoach streeft ernaar om gedurende drie gesprekken de nodige ondersteuning te bieden aan de afwezige medewerker (standaard worden er twee gesprekken voorzien tijdens afwezigheid, één gesprek bij aanwezigheid).
Indien verdere ondersteuning wenselijk is, zal er een gerichte doorverwijzing gebeuren naar de nodige partners.