Aanwezigheidsbeleid en re-integratie

Re-integratie is een gezamelijke inspanning om werknemers aan de slag te houden of weer op de werkvloer te krijgen en het herstel te bevorderen.

 

v Wat is een re-integratiebeleid?

Een re-integratiebeleid maakt deel uit van een gedragen aanwezigheidsbeleid dat afwezigheid op de werkvloer bespreekbaar maakt. Dit beleid biedt een protocol aan over hoe je hier mee omgaat op de werkvloer. Op deze manier bied je als organisatie transparantie en uniformiteit binnen dit thema.         

v Waarom werken aan een beleid?

  • Jaar na jaar neemt het middellang en langdurige ziekteverzuim van meer dan één jaar toe. Ook zie we een stijgende trend binnen het kortdurend verzuim Hier is een prijskaartje aan verbonden!
  • Onder andere door zijn organisatorische impact, vormt afwezigheid een cruciale indicator voor het  welbevinden in de organisatie.
  • Daarnaast zijn er ook andere gevolgen voor de organisatie: verlies van kennis, daling van motivatie, 
  • Hoe sneller een re-integratietraject wordt gestart, des te groter de kans op een succesvolle terugkeer.
  • Bovendien is een collectief re-integratiebeleid vereist sinds 1 oktober 2022.

 

v Ons aanbod

Ø Wij bieden ondersteuning bij individuele situaties:

    • De werknemer is nog aan het werk

                  U maakt zich als werkgever of leidinggevende zorgen over de fysieke en/ of mentale toestand                                                                       van uw medewerker.

    • De werknemer is in ziekte

      De preventieadviseur-arbeidsarts, of de verpleegkundigen die hem bijstaan, moet vanaf 4 weken arbeidsongeschiktheid van de werknemer contact opnemen.

                  Wij bieden tevens de mogelijkheid tot overleg met onze preventiedeskundige re-integratie,
                  de preventieadviseur psychologische aspecten, of een preventieadviseur ergonomie, door u als werkgever. U kan uw                            medewerker altijd doorverwijzen voor een informeel  gesprek om de werkhervatting te faciliteren.
 

    • De werknemer wenst het werk te hervatten

                  We geven de voorkeur aan een vrijblijvende (informele) re-integratie:

                  Er dient een bezoek voorafgaand aan de werkhervatting  plaats te vinden.

                  Aan de hand van het niet-bindend advies van de arbeidsarts bekijkt de werknemer samen met                                                                    de werkgever hoe de werkhervatting kan worden opgezet. 

                  Er is tevens de mogelijkheid tot een officiële (formele) re-integratie:

                  Dit traject omvat striktere procedures en termijnen. Hier zal de arbeidsarts beslissingen nemen,                                                                waarbij we streven naar een succesvolle werkhervatting. Raadpleeg onze documenten hier

                  Voor meer informatie over ons aanbod kan u contact opnemen met onze preventiedeskundigen                                                                re-integratie:

                      o   Mevr. Annemie Coune

                      o   Dhr. Frederic Ulburghs

                           Telefonisch CLB EDPB:  011 26 47 79 

                           Mail: planning-edpb@clbgroup.be


Ø Wij bieden ondersteuning op collectief niveau door het             helpen uitwerken van een aanwezigheidsbeleid en een               re-integratiebeleid:

Dit omvat een gedragen collectief re-integratieprotocol met de twee pijlers “van ziekte tot werkhervatting” en “wat bij veelvuldige ziekte”.

De uitrol gebeurt best door een interne werkgroep aan de hand van een integrale en dynamische aanpak. Deze dient aan te sluiten bij de organisatiestructuur en -cultuur. We onderscheiden grosso modo volgende actiedomeinen (preventief & curatief).

 

 

CLB Group
Industrieterrein Kolmen 1085
3570 Alken
GPS-adres: Stationsstraat 108
011 31 23 41
011 31 45 67
Volg ons op